На допомогу учням

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів


        Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
       Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
       Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
       Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
  • коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
  • де вони проходили;
  • за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
  • який розвиток вони отримали надалі;
  • яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
  • яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
  • який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
  • випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
  • які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?

Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)

  •  правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
  • запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
  • навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
  • зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні Карта – це державна шпаргалка;
  • працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
  • на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.

 Робота з текстом підручника та історичними документами

· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
  • · Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
    · Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
    •  чи документ доповнює текст підручника;
    •  чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
    •  чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
    · З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.
    · Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
    · Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

      Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
    • читання мовчки або вголос;
    • виписування дат;
    • складання хронологічних таблиць;
    • робота з термінами, географічними назвами, висновками;
    • виписування імен історичних персоналій;
    • відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
    • формулювання  висновків  на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
    • складання плану чи тез.

Немає коментарів:

Дописати коментар